7 Βήματα για Ένα Επιτυχημένο Marketing Plan

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Εικόνα άρθρού - Τα βήματα που μπορείς να ακολουθήσεις για ένα επιτυχημένο πλάνο marketing στρατηγικής
Πινακας Περιεχομενων

Μετά τους μισθούς των εργαζομένων, το μάρκετινγκ είναι, συνήθως, το επόμενο μεγάλο κόστος για τις περισσότερες επιχειρήσεις. Ως ιδιοκτήτης επιχείρησης ή έμπορος, θέλεις να βεβαιωθείς, προφανώς, ότι η επένδυση για τις διαφημιστικές και προωθητικές ανάγκες της επιχείρησής σου αξιοποιείται με τον πιο παραγωγικό τρόπο.

Ωστόσο, αυτό που συχνά συμβαίνει είναι ότι οι περισσότερες επιχειρήσεις δοκιμάζουν διάφορες τακτικές μάρκετινγκ χωρίς σαφές σχέδιο, με αποτέλεσμα η επιτυχία και η επίτευξη των στόχων να φαντάζει ως… ένα “όνειρο τρελό και απατηλό”. Έτσι, οι επιχειρηματίες χάνουν την εμπιστοσύνη τους στη διαφήμιση γενικότερα ή σε συγκεκριμένα διαφημιστικά κανάλια, με αποτέλεσμα να θέτουν τον εαυτό τους εκτός ενός οικοσυστήματος που μπορεί, πραγματικά, να τους αποφέρει πολλά οφέλη, αν χρησιμοποιηθεί διαφορετικά και σωστά!

Υπάρχει, βέβαια, και το σενάριο που θέλει μερικές από τις τακτικές μάρκετινγκ να πετυχαίνουν για ένα μικρό διάστημα, αλλά οι επιχειρήσεις, τελικά, να φτάνουν σε αδιέξοδο ως προς το πώς μπορούν να βελτιστοποιήσουν αυτές τις τακτικές, για να πετύχουν την ανάπτυξη που θέλουν!

Σε αυτό το άρθρο, θα μάθεις πώς μπορείς να αναπτύξεις την επιχείρησή σου στρατηγικά και να μεγιστοποιήσεις την κερδοφορία της με ένα καλά καθορισμένο πλάνο μάρκετινγκ!

Τι είναι ένα μάρκετινγκ πλάνο και πώς μπορεί να σε βοηθήσει

Ένα μάρκετινγκ πλάνο είναι μια αναφορά (report) που περιγράφει τη μάρκετινγκ στρατηγική μιας επιχείρησης για τον επόμενο μήνα, τρίμηνο, έτος ή και περισσότερο χρονικό διάστημα. Συνήθως, ένα μάρκετινγκ plan περιλαμβάνει φάσεις, όπως:

    • Μια επισκόπηση των στόχων μάρκετινγκ και διαφήμισης της επιχείρησης.
    • Μια περιγραφή της τρέχουσας κατάστασης μάρκετινγκ της επιχείρησης.
    • Ένα χρονοδιάγραμμα για το πότε και πώς θα ολοκληρωθούν τα επιμέρους έργα της στρατηγικής μάρκετινγκ.
    • Τους βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) που στοχοθετεί και παρακολουθεί η επιχείρηση.
    • Μια περιγραφή της αγοράς-στόχου και των αναγκών των πελατών.

Ορισμένες φορές, ένα πλάνο μάρκετινγκ περιλαμβάνει και μια αποτύπωση των ανταγωνιστών της επιχείρησης -στο σημείο ανάλυσης της αγοράς στόχου και του προφίλ των δυνητικών πελατών. Πάμε, όμως, να δούμε ένα-ένα τα βήματα δημιουργίας ενός μάρκετινγκ πλάνου, μπαίνοντας πιο βαθιά σε κάθε φάση που το απαρτίζει.

Δημιουργία μάρκετινγκ πλάνου και φάσεις

#1 Γράψε μια απλή περιγραφή της επιχείρησής σου

Η αρχή του μάρκετινγκ πλάνου είναι η πιο σημαντική, καθώς θες να αποτυπώσεις, εν συντομία, όλα εκείνα που κάνει η επιχείρησή σου, το πεδίο δραστηριοποίησής της, τα προϊόντα/υπηρεσίες που εμπορεύεται, τα δυνατά και αδύνατα σημεία της, την ομάδα που την αποτελεί κ.ά.  

Μη ξεχνάς ότι ο παραλήπτης του μάρκετινγκ πλάνου μπορεί να είναι ένας εξωτερικός συνεργάτης ή ένα agency, οπότε, αυτή η “πρώτη γνωριμία” μαζί τους πρέπει να είναι όσο πιο θετική γίνεται! Αλλά, ακόμα και αν ο παραλήπτης δεν είναι εκτός της εταιρείας, είναι σημαντικό για την εσωτερική ομάδα της επιχείρησης, να έχεις καταγεγραμμένα το προφίλ της, τις αξίες και το όραμά της!

Τέλος, η απλή αυτή περιγραφή της επιχείρησής σου -που μπορεί να περιλαμβάνει τους εταιρικούς στόχους, κάποια κατορθώματα, μελλοντικά πλάνα και άλλες σημαντικές λεπτομέρειες- μπορεί να… κάνει τη διαφορά για κάποιον που έρχεται, πρώτη φορά, σε επαφή με την επιχείρηση!

#2 Όρισε τους μάρκετινγκ στόχους βάσει μετρήσεων

Αφού περιγράψεις την επιχείρησή σου, ήρθε η ώρα για τον πολύ σημαντικό καθορισμό των μάρκετινγκ στόχων! Επειδή ο καθορισμός των στόχων είναι από τις σημαντικότερες φάσεις ενός μάρκετινγκ πλάνου, είναι σημαντικό να αφιερώσεις χρόνο και προσοχή, ώστε το τελικό παραδοτέο να είναι όσο το δυνατόν πιο ξεκάθαρο γίνεται.

Αυτό που προτείνουν οι experts είναι να γίνεις όσο πιο συγκεκριμένος μπορείς, όσον αφορά στους στόχους και στο τι σημαίνει επιτυχία για την επιχείρησή σου. Για παράδειγμα, η επισκεψιμότητα, οι πωλήσεις και η ικανοποίηση πελατών είναι από τους πιο συνηθισμένους και μετρήσιμους πυλώνες που στοχοθετούνται σε ένα μάρκετινγκ πλάνο.

Προσπάθησε να αποφύγεις να θέσεις στόχους που δεν είναι ξεκάθαροι, όπως:

    • Να αποκτήσω περισσότερους followers στο Instagram
    • Να φτιάξω περισσότερα video στο YouTube
    • Να δημιουργήσω περισσότερα άρθρα για το blog μου
    • Να μειώσω το bounce rate του site μου

Αντιθέτως, εντόπισε εκείνους τους καίριους δείκτες (KPIs) που θες να επηρεάσεις και το ποσοστό βελτίωσης που θες να πετύχεις. Έχοντας, λοιπόν, αυτό ως αρχή, ας δούμε, ξανά, τα προαναφερθέντα παραδείγματα στόχων προς αποφυγήν, που μπορεί να δομηθούν ως εξής:

    • Να αποκτήσω 1000 νέους followers/μήνα στο Instagram
    • Να φτιάχνω 10 νέα videos για το YouTube/εβδομάδα
    • Να δημιουργήσω 1 άρθρο τη μέρα για το blog μου
    • Να μειώσω το bounce rate μου κατά 10% στο επόμενο τρίμηνο

Αν, ειδικότερα, διευθύνεις ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, μάθε τους 7 βασικούς δείκτες απόδοσης (KPIs) που θα σε βοηθήσουν πολύ στους μάρκετινγκ στόχους σου! Μπορείς να πας όσο βαθιά θες ως προς τη στοχοθέτηση των πραγμάτων που θες να βελτιώσεις, χρειάζεται όμως προσοχή, ώστε τα σενάρια που θα δημιουργήσεις να είναι ρεαλιστικά!

Εντόπισε εκείνα τα 3-4 σημεία που θες να βελτιώσεις, όρισέ τα ως πρωτεύοντες στόχους και, πάνω σε αυτούς, χτίσε τη στρατηγική σου! Και αν η στρατηγική σου έχει ως επίκεντρο τα social media, μη χάσεις και τους 10 βασικούς δείκτες απόδοσης για social media!

#3 Περιέγραψε το προφίλ του στόχου-κοινού σου

Αυτή η ενότητα μπορεί να μην φαίνεται ως το σημαντικότερο σημείο σε ένα μάρκετινγκ πλάνο, αλλά χρειάζεται και εδώ προσοχή. Η περιγραφή του στόχου-κοινού σου ή αλλιώς η περσόνα είναι ένα αναπόσπαστο κομμάτι σε ένα μάρκετινγκ πλάνο και δεν πρέπει να παραβλέπεται!

Θα πρέπει να αναρωτηθείς, όχι μόνο, πώς μπορείς να προσελκύσεις μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην επιχείρησή σου, αλλά και πώς να προσελκύσεις τη σωστή επισκεψιμότητα. Ποιο είναι το προφίλ των καλύτερων πελατών σου; Ποιες είναι οι ανάγκες τους; Ποιες είναι οι καταναλωτικές τους ανησυχίες; Γιατί να αγοράζουν από τη δική σου επιχείρηση; Λαμβάνουν την αξία και την εξυπηρέτηση που πρέπει, όταν ενδιαφερθούν για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες σου;

Η απάντηση σε αυτές τις ερωτήσεις θα απαιτήσει αρκετή έρευνα, αλλά είναι σημαντικό να έχεις στη διάθεσή σου όλα εκείνα τα στοιχεία που θα σε φέρουν πιο κοντά στους δυνητικούς πελάτες σου! Μη ξεχνάς, ποτέ, ότι ο καλύτερος και ο πιο “φθηνός στην απόκτηση” πελάτης είναι, πάντα, αυτός που επιστρέφει!

Μερικοί τρόποι διεξαγωγής έρευνας χρηστών είναι:

    • Συνέντευξη με μερικούς πελάτες (είτε αυτοπροσώπως είτε στο τηλέφωνο).
    • Διεξαγωγή έρευνας με focus groups.
    • Έρευνα άλλων επιχειρήσεων στον ίδιο κλάδο.
    • Διενέργεια ερωτηματολογίων στο φυσικό ή στο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Η απόκτηση, επίσης, των δημογραφικών στοιχείων που θα προκύψουν από τα παραπάνω θα σε βοηθήσει να κατηγοριοποιήσεις το κοινό σου, ώστε να δημιουργήσεις προσωποποιημένα μηνύματα για αυτό. Τέτοια στοιχεία είναι:

    • Ηλικία
    • Επάγγελμα
    • Εισόδημα
    • Στόχοι
    • Ανησυχίες
    • Χόμπι/Δραστηριότητες
    • Τόπος Διαμονής

#4 Ανάλυσε τον ανταγωνισμό

Και φθάσαμε στην ενότητα της έρευνας των ανταγωνιστών. Αυτή η ενότητα θα σε βοηθήσει να προσδιορίσεις ποιοι είναι οι ανταγωνιστές σου, πώς κινούνται στην αγορά, ποια είναι η τιμολογιακή πολιτική τους, ποια είναι τα δυνατά και αδύναμα σημεία τους και, τέλος, τι είναι αυτό που μπορείς να κάνεις εσύ, ώστε -ιδανικά- να τους ξεπεράσεις!

Τυπικά, μια έρευνα ανταγωνισμού έρχεται να δώσει απαντήσεις σε ερωτήσεις, όπως:

    • Ποια είναι η ομάδα μάρκετινγκ των ανταγωνιστών;
    • Από ποιους αποτελείται η ηγετική τους ομάδα;
    • Ποια είναι η μάρκετινγκ στρατηγική τους;
    • Ποια στρατηγική πωλήσεων ακολουθούν;
    • Ποιες πρακτικές ακολουθούν στα Social Media;
    • Ποια είναι τα οικονομικά στοιχεία (αν είναι δημοσιευμένα);
    • Έχουν και φυσική και ηλεκτρονική παρουσία;

Μη ξεχάσεις να ερευνήσεις, επίσης, τη στρατηγική που ακολουθεί ο ανταγωνισμός σε:

    • Blog
    • SΕΟ/Παρουσία στα αποτελέσματα της Google
    • Video Μάρκετινγκ και YouTube

Ερεύνησε τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους σε όλα τα στοιχεία που αφορούν την επιχείρησή τους και, σίγουρα, θα βρεις μεγάλες ευκαιρίες!

Μη ξεχάσεις να διαβάσεις και το άρθρο με τίτλο Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές μου στο Διαδίκτυο; [5+1 εργαλεία για να τους κατασκοπεύσεις], ενώ στο τέλος σε περιμένει ένα ενδιαφέρον quiz για να δεις πόσο καλή δουλειά έχεις κάνει με την online παρουσία της επιχείρησής σου.

#5 Κατάγραψε τους καίριους δείκτες απόδοσης (KPIs) στην παρούσα κατάσταση

Είναι πολύ δύσκολο να προγραμματίσεις για το μέλλον, αν δεν γνωρίζεις πού βρίσκεται η επιχείρησή σου αυτή τη στιγμή. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να βρεις τις βάσεις, ώστε να μπορείς, μελλοντικά, να συγκρίνεις τα αποτελέσματα με κάτι.

Ο καθορισμός της βάσης θα σου επιτρέψει να παρακολουθήσεις, με μεγαλύτερη ακρίβεια, την πρόοδό σου. Θα μπορείς, επίσης, να αναλύσεις καλύτερα τι λειτούργησε και τι όχι, ώστε να μπορείς να χτίσεις μια ισχυρότερη στρατηγική. Εκτός αυτού, θα βοηθήσει την ομάδα σου να κατανοήσει, με σαφήνεια, τους στόχους και τη μάρκετινγκ στρατηγική της επιχείρησής σου.

Μια συμβουλή, που δίνουν οι experts, είναι η οπτικοποίηση των δεδομένων, ώστε να μπορούν να αφομοιωθούν, πιο εύκολα, από τους ανθρώπους της επιχείρησης που θα κληθούν να συμμετέχουν στο μάρκετινγκ plan.

#6 Δημιούργησε μια στρατηγική μάρκετινγκ με ξεκάθαρο πλάνο

Αφού προσθέσεις όλες τις πληροφορίες και τις σχετικές μετρήσεις στο μάρκετινγκ πλάνο, ήρθε η ώρα να αναλύσεις τη στρατηγική μάρκετινγκ. Για άλλη μια φορά, είναι πιο εύκολο να κοινοποιήσεις τις πληροφορίες που έχεις συλλέξει, στην ομάδα ή στους συνεργάτες σου, χρησιμοποιώντας οπτικά γραφήματα.

Είναι σημαντικό να αφιερώσεις χρόνο στην ανάλυση της στρατηγικής, ώστε να είναι όσο πιο ξεκάθαρο γίνεται -σε όλους τους άμεσους εμπλεκόμενους- τι πρέπει να γίνει στην πορεία. Μια καλή πρακτική, επίσης, είναι να σπάσεις τη στρατηγική σου σε μικρότερες ενέργειες και να δημιουργήσεις ένα πλάνο που θα οπτικοποιεί χρονικά τα επόμενα βήματα.

Στον ψηφιακό κόσμο, για παράδειγμα, αναπόσπαστο κομμάτι μιας ψηφιακής μάρκετινκ στρατηγικής είναι η προώθηση της επιχείρησης στα δημοφιλέστερα κανάλια μάρκετινγκ, όπως Google, Facebook ή/και Instagram και, φυσικά, YouTube.

Από αυτή τη φάση του μάρκετινγκ πλάνου, φυσικά, δεν θα μπορούσε να λείπει ο ορισμός της συνολικής επένδυσης και ο διαχωρισμός της ανά διαφημιστικό κανάλι.

#7 Παρακολούθησε τα αποτελέσμάτα και τις ενέργειες

Last but not least! Το πλάνο σου είναι έτοιμο, με όλες εκείνες τις σημαντικές πληροφορίες που χρειάζεσαι. Ολοκλήρωσέ το με μια σύντομη εξήγηση, ως προς το πώς σκοπεύεις να παρακολουθείς ή να μετράς τα αποτελέσματά σου. Αυτό θα σου εξοικονομήσει αρκετό χρόνο και προσπάθεια στην πορεία, τυποποιώντας, για όλη την ομάδα σου, τον τρόπο παρακολούθησης των σημαντικότερων μετρήσεων.

Όπως και στις προηγούμενες φάσεις του πλάνου, είναι στο χέρι σου το «σε πόσο βάθος θέλεις να πας». Ωστόσο, πρέπει να υπάρχουν ορισμένες σαφείς οδηγίες σχετικά με τον τρόπο μέτρησης της προόδου και των αποτελεσμάτων του μάρκετινγκ πλάνου.

Οι οδηγίες για την παρακολούθηση της προόδου θα πρέπει να καθορίζουν:

    • Τι σκοπεύεις να παρακολουθείς.
    • Πώς σκοπεύεις να παρακολουθείς τα αποτελέσματα.
    • Πόσο συχνά σκοπεύεις να μετράς.

Μπορείς, βέβαια, να προσθέσεις περισσότερες οδηγίες σχετικά με την παρακολούθηση του πλάνου. Μπορεί, επίσης, να θέλεις να συμπεριλάβεις ένα πρότυπο που θα ακολουθεί η ομάδα ή ο συνεργάτης σου, για να διασφαλίσεις τη σωστή παρακολούθηση των σημαντικότερων καίριων δεικτών της επιτυχίας!

Συνοψίζοντας

Τώρα γνωρίζεις όλα εκείνα τα σημαντικά στοιχεία που μπορούν να αποτελέσουν τη δομή ενός πλάνου μάρκετινγκ, ανεξαρτήτως επιχείρησης. Έχε κατά νου, ότι ένα μάρκετινγκ πλάνο μπορεί να ποικίλλει από το πιο απλό έως το πιο περίπλοκο, κάτι που εξαρτάται από το μέγεθος μιας επιχείρησης, τις ανάγκες της και το βάθος στο οποίο θέλει να προχωρήσει τη στρατηγική της.

Μίλησε, σήμερα, με έναν εξειδικευμένο σύμβουλο διαφήμισης του Χρυσού Οδηγού, για να σε καθοδηγήσει ως προς τις ανάγκες της δικής σου επιχείρησης για online προβολή και δημιουργία μιας ενιαίας στρατηγικής στα δημοφιλέστερα ψηφιακά κανάλια μάρκετινγκ.

Αναβάθμισε την Online Παρουσία σου!

Ένας εξειδικευμένος Σύμβουλος Διαφήμισης
θα αναλύσει τις ανάγκες σου και Θα σου προτείνει την κατάλληλη Στρατηγική Προώθησης
για την Επιχείρησή σου.

Ένας εξειδικευμένος Σύμβουλος Διαφήμισης θα αναλύσει τις ανάγκες σου και Θα σου προτείνει την κατάλληλη Στρατηγική Προώθησης για την Επιχείρησή σου

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Σχετικά Άρθρα:

Scroll to Top

Δοκίμασε τη Δύναμη του xo.gr
Καταχώρισε Δωρεάν την Επιχείρησή σου!

6,5 Εκατομμύρια Επισκέψεις
Κάθε Μήνα Αναζητούν Επιχειρήσεις σαν τη Δική σου!