Τί είναι τα First Party Data; Η σημαντικότερη Τάση της χρονιάς!

first-party-data-cookies-ti-einai
Πινακας Περιεχομενων

Είναι τα First Party Data μια ορολογία που την ακούς πρώτη φορά; Ψυχραιμία, εμείς είμαστε εδώ για να σου δώσουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με το πως λειτουργούν και γιατί είναι τόσο σημαντικά.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Συνήθως θα τα ακούσεις με τον όρο “Cookies”, ο οποίος πριν μερικά χρόνια προβλημάτισε αρκετά τον κόσμο και τα ΜΜΕ σχετικά με την πολιτική τους.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι σε αυτά οφείλουμε ένα μεγάλο ποσοστό της εξέλιξης και της αλληλεπίδρασης με τον κόσμο του διαδικτύου, όπως τον γνωρίζουμε.

Μπερδεύτηκες; Μην βιάζεσαι. Όλα τα παραπάνω θα βγάλουν νόημα σε λίγο. Θα επανέλθουμε.

Τα Δεδομένα είναι «πηγή χρυσού»

Όλες οι επιχειρήσεις αναζητούν συνεχώς ολοένα και περισσότερα δεδομένα, ώστε να μπορέσουν να τα εκμεταλλευτούν, να χαράξουν νέες στρατηγικές, να δημιουργήσουν νέα προϊόντα/υπηρεσίες, να αποκτήσουν καταναλωτικά insights, αλλά και να μπορέσουν προσεγγίσουν το κοινό τους με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Στόχος; Το πολυπόθητο “Conversion” μέσω στοχευμένων διαφημιστικών καμπανιών και προωθητικές ενέργειες που θα τραβήξουν το ενδιαφέρον των εν δυνάμει πελατών.

Ωστόσο, αποφύγαμε ως τώρα να αναφερθούμε στο πώς συλλέγονται τα δεδομένα που χρησιμοποιούμε για την ομαδοποίηση του αγοραστικού κοινού. Δεν θα το αποφύγουμε περεταίρω!

Συμπλήρωσε το email σου για να λαμβάνεις

Χρήσιμα Τips & Νέα για το Digital Marketing
κάθε εβδομάδα!

Τι είναι τα Cookies;

Ένα απλό παράδειγμα cookie είναι η αυτόματη συμπλήρωση των στοιχείων πρόσβασης (email και κωδικός) σε μία ιστοσελίδα που έχεις επισκεφθεί ξανά ή το καλάθι αγορών σου σε ένα e-shop που δεν πρόλαβες να ολοκληρώσεις την παραγγελία σου αλλά σε περιμένει με όλα τα προϊόντα που είχες επιλέξει, την επόμενη φορά που θα θελήσεις να τα αγοράσεις.

Ο όρος cookies είναι ένας τεχνικός όρος που έχει διαρρεύσει από την αργκό των προγραμματιστών διαδικτύου στη γενικότερη καθημερινότητά μας. Και αυτό γιατί η τεχνολογία που κρύβεται πίσω από αυτόν τον όρο, μας αφορά άμεσα ως χρήστες του διαδικτύου, αλλά και ως διαδικτυακούς εμπόρους.

Όταν ένας ιστότοπος ή διαδικτυακή εφαρμογή έχει τη φιλοδοξία να απευθύνεται ειδικά και εξατομικευμένα σε κάθε χρήστη που αλληλεπιδρά, αυτό επιτυγχάνεται με μια μέθοδο διατήρησης πληροφοριών από πλευράς ιστοτόπου, οι οποίες και αφορούν τον εκάστοτε χρήστη.

Αυτή η μέθοδος λοιπόν, είναι τα cookies.

Κάθε cookie αποτελεί ένα μεμονωμένο και αυτοτελές “δεδομένο”. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι μπορεί να διατηρήσει πληροφορία στην εξής απλή μορφή {ετικέτα: τιμή}. Για παράδειγμα: {όνομα: Τάσος}.

Τα cookies τα παράγουν οι ιστότοποι/εφαρμογές που επισκεπτόμαστε, χρησιμοποιώντας τους browsers, οι οποίοι τα αποθηκεύουν. Ένας browser έχει τη δυνατότητα να διατηρήσει ταυτόχρονα στη μνήμη του μεγάλο πλήθος από τέτοια “δεδομένα”.

Μαζί με την πληροφορία, ο browser διατηρεί και ποιος ιστότοπος δημιούργησε το κάθε cookie, καθώς και την “ημερομηνία λήξης” (ή διαγραφής) του. Ε, προφανώς, αλλιώς τι cookie θα ήταν;

Ας υποθέσουμε ότι είμαστε διαχειριστές ενός e-shop. Τα cookies που αποθηκεύονται στους browser των χρηστών – πελατών που μας επισκέπτονται, μπορούν να έχουν δημιουργηθεί είτε από το δικό μας ιστότοπο, ή κάποιον άλλο (μην απορείτε πώς, είναι τεχνικό το θέμα και σας εγγυώμαι πως ναι, γίνεται!).

Στην πρώτη περίπτωση τα cookies ονομάζονται cookies Πρώτου Μέρους (First Party), στη δεύτερη ονομάζονται cookies Τρίτου Μέρους (Third Party).

Μία σημαντική λεπτομέρεια είναι ότι τα δεδομένα που πλέον διατηρούνται στα cookies, είναι προσβάσιμα μόνο από τον ιστότοπο που τα δημιούργησε και από το χρήστη του υπολογιστή στον οποίο είναι αποθηκευμένα.

Αυτό σημαίνει ότι, ακόμα και αν ένα cookie δημιουργήθηκε ενώ ο χρήστης βρισκόταν σε σελίδα του δικού μας ιστοτόπου, εάν έχει δημιουργηθεί από έναν άλλο ιστότοπο, (είπαμε, μπορεί να ακούγεται μαγικό αλλά είναι τεχνικά εφικτό!), τότε ο ιστότοπός μας δεν έχει πρόσβαση στα δεδομένα του συγκεκριμένου cookie, αλλά μόνο ο ιστότοπος που το δημιούργησε!

Κι εδώ ερχόμαστε στο κεντρικό σημείο του άρθρου που έχει να κάνει με τα δεδομένα που διατηρούνται στα cookies, και το πώς αυτά κατηγοριοποιούνται.

Γιατί τα Cookies είναι τόσο σημαντικά;

Όπως είδαμε παραπάνω, οι στρατηγικές των επιχειρήσεων βασίζονται σε δεδομένα.

Όμως ποια δεδομένα; Μα τα δεδομένα που διατηρούνται στα cookies των χρηστών του διαδικτύου.

Αυτά τα δεδομένα συλλέγονται από τις εταιρίες που έχουν προηγουμένως δημιουργήσει τα cookies, και με εξεζητημένους αλγορίθμους και στατιστικές μεθόδους μεταποιούνται σε δεδομένα με αξία, σε πληροφορία που περιγράφει κρίσιμες πτυχές της συμπεριφοράς των εν δυνάμει πελατών μας.

Για παράδειγμα τα προϊόντα που προτιμούν, τα θέματα που τους ενδιαφέρουν, ίσως την οικονομική τους επιφάνεια, πληροφορία έτοιμη να αξιοποιηθεί στις επόμενες επιχειρηματικές μας αποφάσεις!

Αλλά πώς μπορεί να φτάσει η πολύτιμη αυτή πληροφορία στα χέρια μας εν τέλει; Αυτό εξετάζουμε παρακάτω.

Third Party Data

Τα εκ Τρίτου Μέρους Δεδομένα (Third Party Data) προκύπτουν από Third Party cookies, των οποίων ο ιστότοπος προέλευσης δεν μας είναι άμεσα γνωστός. Το μόνο που μας παρέχεται είναι η πληροφορία.

Second Party Data

Τα εκ Δευτέρου Μέρους Δεδομένα (Second Party Data) προκύπτουν από First Party cookies, των οποίων ωστόσο, ο ιστότοπος προέλευσης μας είναι γνωστός! Μπορεί να πρόκειται για μια συνεργαζόμενη εταιρεία όπου στα πλαίσια ανταλλαγής πληροφοριών μας παρέχει τα δικά της (spoiler alert) εκ Πρώτου Μέρους Δεδομένα, ενώ ταυτόχρονα εμείς της παρέχουμε τα δικά μας.

First Party Data

Τα εκ Πρώτου Μέρους Δεδομένα προκύπτουν από τα δικά μας cookies, τα οποία έχουν δημιουργηθεί από το δικό μας ιστότοπο και συλλέγουν ακριβώς τα δεδομένα που θεωρούμε εμείς πιο χρήσιμα σε σχέση με τους επισκέπτες μας.


Διάβασε επίσης: 6 Τρόποι για να Διαφημίσεις την Επιχείρησή σου Δωρεάν


Κατάχρηση των Cookies

Η χρήση των Third Party Data για πάνω από δύο δεκαετίες συνεισφέρουν καταλυτικά στην ανάπτυξη της ψηφιακής διαφήμισης.

  • Λειτουργούν επικουρικά μαζί με τα First και Second Party Data, αυξάνοντας το δυνητικό μας κοινό με δημογραφικές ομάδες στις οποίες ίσως πριν να μην έχουμε κάποια πρόσβαση.
  • Συνδυαζόμενα με δυνατότητες που παρέχονται από τα κοινωνικά δίκτυα συνεισφέρουν στη δημιουργία ενός ψηφιακού προφίλ για τον κάθε χρήστη αυτών των υπηρεσιών, που βασίζεται στις αλληλεπιδράσεις με τα παραπάνω “σημεία επαφής” (touchpoints).
  • Συμβάλλουν στην εξαγωγή βαθύτερης γνώσης για θέματα όπως την εξακρίβωση του παράγοντα που οδηγεί σε πωλήσεις (conversion attribution), καθώς και τη διάδοση της εταιρικής μας ταυτότητας (brand) μέσα από τα διάφορα ψηφιακά κανάλια.

Μέχρι το 2020 η αγορά Third Party Data ανθούσε. Δεν απουσίαζαν, ωστόσο, οι αντίθετες φωνές, που ως βασικό πρόταγμα είχαν τη διατήρηση της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο.

Σε επιβεβαίωση αυτών των φωνών, αποκαλύπτονται αποτυχίες και σκάνδαλα που ταρακουνούν την παγκόσμια κοινότητα.

Η συλλογή δεδομένων έφτασε να αφορά πιο ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα αφού πλέον η εξατομίκευση είχε φτάσει σε τέτοιο σημείο που να υποσκελίζει την ιδιωτικότητα των χρηστών του διαδικτύου.

Οι αντιδράσεις οδήγησαν σε κομβικής σημασίας κινήσεις όπως η ψήφιση του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Δεδομένων το περίφημο GDPR από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έδωσε τη δυνατότητα στους χρήστες του διαδικτύου να επιλέγουν αν συναινούν ή όχι και σε ποιους όρους σχετικά με την εκμετάλλευση των δεδομένων περιήγησής τους στο διαδίκτυο.

Ακολούθησαν οι πρωτοβουλίες της Apple με την τεχνολογία Intelligent Tracking Prevention με την οποία εξόπλισε το browser της Safari, και της Mozilla με την ενσωμάτωση στον Firefox της δυνατότητας ολοκληρωτικής απαγόρευσης των Third Party cookies.

Η Google, πιο ψύχραιμη, σχετικά πρόσφατα ανακοίνωσε την απαγόρευση με τη σειρά της των Third Party cookies στον Chrome, αλλά παράλληλα ανακοινώνοντας νέες τεχνολογίες, με γνώμονα την ιδιωτικότητα στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα με την Google θα έχουν σχεδόν ισάξια απόδοση (η Google υποστηρίζει απόδοση της τάξης του 95% σε σχέση με τις απερχόμενες τεχνολογίες cookies) όσον αφορά την επιστροφή ως προς το διαφημιστικό έξοδο (ROI).

Παρά την ευρύτατη χρήση των Third Party Data, η κοινότητα της ψηφιακής διαφήμισης αναγνωρίζει τις αδυναμίες τους:

  • Δεν έχουν σαφή προέλευση πράγμα που επιφέρει ποσοστό αβεβαιότητας και στο πόσο αποδοτική θα είναι η προβολή μας.
  • Έχουν πολλές φορές συλλεγεί με παράτυπες μεθόδους, όπου αυτό το ενδεχόμενο μας καθιστά συμμέτοχους στις μεθόδους αυτές και μας εκθέτει σε πιθανές νομικές εμπλοκές.
  • Πιθανές δυσκολίες συνδυασμού με τα δικά μας First Party Data.
  • Τα ίδια Third Party Data είναι διαθέσιμα σε πολλούς ενδεχόμενους χρήστες και για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

First Party Data

Λόγοι που σε συνδυασμό με το παρασκήνιο που περιγράφηκε λίγο πιο πριν, συντελούν στο να επικεντρωθούμε από εδώ και πέρα στην εκμετάλλευση των First Party Data, τα οποία με τη σειρά τους:

  • Είναι απόλυτα γνωστή η προέλευσή τους και η ποιότητά τους, καθώς είναι δεδομένα που συλλέγουμε εμείς με απόλυτα ελεγχόμενες μεθόδους.
  • Μπορούν να περιγράψουν επίσης πολύ αναλυτικά τις αλληλεπιδράσεις ενός χρήστη μέσα από διάφορα ψηφιακά κανάλια (ιστότοπος, εφαρμογές για κινητές συσκευές κ.λπ.).
  • Εξασφαλίζουν την εξατομίκευση της προσφερόμενης εμπειρίας προς τους δικούς μας επισκέπτες.
  • Έχουν αποκτηθεί με γνωστές σύννομες μεθόδους.
  • Προάγουν τις σχέσεις εμπιστοσύνης με το αγοραστικό κοινό μας, καθώς εξασφαλίζεται η ορθή και ελεγχόμενη, από εμάς, εκμετάλλευση των παραγόμενων δεδομένων.
  • Συμβάλλουν στην υλοποίηση της μοναδικής όψης πελατών (single customer view), όπου τα δεδομένα μας από όλες τις διαθέσιμες πηγές μας έχουν ενοποιηθεί σε μία όψη.

Είναι εμφανές ότι τα First Party Data επισκιάζουν τα Third Party Data από πολλές πλευρές, και αν σε αυτά προσθέσει κανείς ότι με τις κατάλληλες προϋποθέσεις μπορούν να εκτοξεύσουν τόσο το ρυθμό πωλήσεων, όσο και των εσόδων.

Συλλογη First Party Data

Η συλλογή των First Party Data επιτυγχάνεται με διάφορες μεθόδους:

  • Χρήση First Party cookies στον ιστότοπό μας.
  • Ερωτηματολόγια στην ιστοσελίδα μας για θέματα που αφορούν την εταιρική μας οντότητα. Η απάντηση ερωτηματολογίων συμβάλλει αποφασιστικά στην αποτελεσματικότερη τμηματοποίηση του κοινού μας.
  • Συλλογή email μέσα από φόρμα για συνδρομή στην υπηρεσία newsletter που παρέχουμε. Το email είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για την συλλογή τέτοιων δεδομένων, κατά την εκμετάλλευση του οποίου εκπληρώνονται όλα τα πλεονεκτήματα που τα χαρακτηρίζουν.
    1. Η ανάπτυξη μιας email marketing καμπάνιας μπορεί να έχει πολύ υψηλή διείσδυση και να οδηγήσει σε μεγάλο ρυθμό πωλήσεων (conversion rate).
    2. Υποστηρίζει υψηλή εξατομίκευση.
    3. Κάνει αμεσότερη την επικοινωνία με το δικό μας κοινό.
    4. Δημιουργεί κίνηση προς τον ιστότοπό μας
    5. Σύμφωνα με έρευνα των McKinsey & Company, η προώθηση μέσω email μπορεί να αποδειχθεί έως και 40 φορές πιο αποδοτική από μία αντίστοιχη στα κοινωνικά δίκτυα.
  • Χρήση του ήδη υπάρχοντος CRM για άντληση First Party Data. Αυτό αφορά μία σχετικά μεγαλύτερη εταιρεία.
  • Συλλογή σε μέρη φυσικής επαφής (π.χ. γεγονότα, συνέδρια, ημερίδες, εκθέσεις κ.λπ.).

Είσαι έτοιμος για έναν κόσμο χωρίς Cookies;

Οι πρόσφατες εξελίξεις μας οδηγούν στο να επικεντρωθούμε στην εκτενέστερη εκμετάλλευση των First Party Data ως μέσο για την επίτευξη των διαφημιστικών στόχων μας.

Επίσης, καθώς σταδιακά μεν, σταθερά και βέβαια δε, αποβάλλονται οι μέθοδοι που χρησιμοποιούν Third Party cookies, όλο το οικοσύστημα της ψηφιακής διαφήμισης, με τη σειρά του προσανατολίζεται στα First Party Data.

Αυτό συνεπάγεται περισσότερες και πιο εξεζητημένες λύσεις για τα προβλήματα που θα ανακύπτουν κατά τη διάρκεια της μετάβασης και πιο διευρυμένη υποστήριξη στην κοινότητα χρηστών.

Ακόμα, χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα ως “δείγμα”, μπορούμε μέσα από τη χρήση μεθόδων τεχνητής νοημοσύνης να εντοπίσουμε “παρόμοιες” ομάδες χρηστών που να ανταποκρίνονται στις ίδιες παραμέτρους που έχουμε θέσει, διευρύνοντας ταυτόχρονα το αγοραστικό κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε.

Συνοψίζοντας

Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν τη σημασία της μεταβατικής περιόδου που βρισκόμαστε και κινούμαστε παράλληλα με την αιχμή των εξελίξεων.

Στόχος κάθε μικρής ή μεγάλης επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι η επιλογή της σίγουρης προοπτικής επένδυσης στην εκμετάλλευση των First Party Data, καθώς αποτελεί με διαφορά το δυνατό χαρτί της επόμενης μέρας.

Προσέλκυσε πελάτες μέσω Google Ads

Ένας εξειδικευμένος Σύμβουλος Διαφήμισης
θα αναλύσει τις ανάγκες σου και θα σου προτείνει την κατάλληλη Στρατηγική Προώθησης για την Επιχείρησή σου.








Σχετικά Άρθρα:

Scroll to Top

Δοκίμασε τη Δύναμη του xo.gr
Καταχώρισε Δωρεάν την Επιχείρησή σου!

6,5 Εκατομμύρια Επισκέψεις
Κάθε Μήνα Αναζητούν Επιχειρήσεις σαν τη Δική σου!