Η σημασία της βελτιστοποίησης του Checkout Funnel και ο αντίκτυπος στις πωλήσεις ενός eshop

checkout funnel
Πινακας Περιεχομενων

Εισαγωγή

Όταν πρόκειται για τον κόσμο του e-commerce, το “checkout funnel” αποτελεί το σημείο καμπής για πολλές επιχειρήσεις. Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε εκτενώς τη σημασία της βελτιστοποίησης του checkout funnel και πώς μπορεί να έχει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχία ενός ecommerce site.

Ακόμη, θα μοιραστούμε διάφορα benchmarks της αγοράς (κυρίως της Ευρωπαϊκής, μιας και για την Ελλάδα, επισήμως, δεν υπάρχουν δημοσιευμένες έγκυρες πηγές), καθώς και προτάσεις για το πώς μπορείς με συγκεκριμένες τακτικές και πρακτικές να βελτιστοποιήσεις την αγοραστική εμπειρία των πελατών σου.

Ας ξεκινήσουμε!

Συμπλήρωσε το email σου για να λαμβάνεις

Χρήσιμα Τips & Νέα για το Digital Marketing
κάθε εβδομάδα!

Τι είναι το Checkout Funnel;

Το checkout funnel αναφέρεται στη σειρά των σελίδων που ο πελάτης πρέπει να περάσει προκειμένου να ολοκληρώσει την αγορά του προϊόντος ή της υπηρεσίας. Περιλαμβάνει την προβολή του καλαθιού, την εισαγωγή των στοιχείων αποστολής και πληρωμής, καθώς και την επιβεβαίωση της παραγγελίας.

Ο πιο συνηθισμένος τρόπος παρακολούθησης της απόδοσης του checkout funnel είναι μέσω των Google Analytics (Universal Analytics & Google Analytics 4). Στα Universal Analytics, για να το πετύχεις αυτό, χρειαζόταν η ενεργοποίηση και προσαρμογή της Enhanced Ecommerce λειτουργίας, ενώ στα Google Analytics 4 απαιτείται η κατάλληλη δόμηση των αντίστοιχων Events που αποτελούν το Checkout Funnel και η προβολή τους, είτε στα Standard Reports είτε στα Explorations.

Επομένως, μέσα από τα Google Analytics μπορείς να δεις πόσοι χρήστες οδηγήθηκαν από το ένα βήμα στο επόμενο, καθώς και πόσοι ολοκλήρωσαν επιτυχώς το Checkout Funnel, μαζί με χρήσιμα metrics, όπως είναι το “Completion Rate” και το “Abandonment Rate”, ανά στάδιο.

 

 

Η σημασία της βελτιστοποίησης του Checkout Funnel

Ο λόγος που η βελτιστοποίηση του checkout funnel είναι τόσο σημαντική για το ecommerce μπορεί να εκφραστεί με τα εξής:

  • Μείωση της εγκατάλειψης του καλαθιού: Η βελτιστοποίηση του checkout funnel μπορεί να μειώσει τον αριθμό των πελατών που εγκαταλείπουν το καλάθι τους χωρίς να ολοκληρώσουν την αγορά, γνωστό και ως “Cart Abandonment”. Αυτό έχει άμεσο αντίκτυπο στα έσοδα της επιχείρησης.
  • Αύξηση του τζίρου: Ένα αποτελεσματικό checkout funnel μπορεί να καταστήσει ευκολότερη την ολοκλήρωση των αγορών, κάνοντας τους πελάτες πιο πρόθυμους να προσθέσουν περισσότερα προϊόντα στο καλάθι τους.
  • Ενίσχυση της εμπειρίας του πελάτη: Ένα απλό και αποτελεσματικό checkout funnel κάνει την αγορά πιο ευχάριστη για τους πελάτες, αυξάνοντας τις πιθανότητες επαναλήψεων αγορών.

 

Διάβασε επίσης: Εγκαταλελειμμένα Καλάθια Αγορών: Πώς τα Αντιμετωπίζω;

 

 

Τι δείχνουν μελέτες και έρευνες γύρω από το Checkout Funnel;

Σύμφωνα με πολλές έρευνες, άρθρα και περιστατικές μελέτες, υπάρχουν συγκεκριμένα benchmarks που δείχνουν την απόδοση του checkout funnel. Ας ρίξουμε μια εκτενή ματιά σε αυτά:

  • Ποσοστό εγκατάλειψης καλαθιού (Cart Abandonment Rate)

Το μέσο ποσοστό εγκατάλειψης καλαθιού κυμαίνεται περίπου στο 70%. Αυτό, ουσιαστικά, σημαίνει ότι το 30% των πελατών μόνο ολοκληρώνει την αγορά. Ο στόχος της βελτιστοποίησης του καλαθιού είναι να μειωθεί, όσο το δυνατόν περισσότερο, αυτό το ποσοστό.

  • Μέσος όρος ολοκλήρωσης αγοράς (Average Checkout Time)

Ποιος είναι ο μέσος χρόνος ολοκλήρωσης αγοράς; Ο μέσος χρόνος ολοκλήρωσης αγοράς σε ένα κατάστημα λιανικής είναι μια μέτρηση που μπορεί να σε βοηθήσει να προσδιορίσεις πού βρίσκεσαι έναντι του ανταγωνισμού σου. Σε βοηθάει να κατανοήσεις πώς το κατάστημά σου ανταποκρίνεται σε σχέση με άλλα, και πώς μπορείς να βελτιωθείς. Αυτή η μέτρηση υπολογίζεται λαμβάνοντας το συνολικό χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να ολοκληρώσει ένας πελάτης τη διαδικασία αγοράς και διαιρώντας τον με τον αριθμό των πελατών που έχουν ολοκληρώσει όλα τα στάδια ολοκλήρωσης της αγοράς. Ο συνολικός χρόνος υπολογίζεται αθροίζοντας όλα τα επιμέρους βήματα της διαδικασίας ολοκλήρωσης αγοράς.

  • Ποσοστό εγγεγραμμένων χρηστών (Registered User Rate)

Η αύξηση του ποσοστού των εγγεγραμμένων χρηστών μπορεί να σημαίνει περισσότερες επαναλήψεις αγορών. Ο στόχος είναι να είναι υψηλότερο από 60%.

  • Ποσοστό επιτυχούς ολοκλήρωσης αγοράς (Successful Checkout Rate)

Η επιτυχής ολοκλήρωση αγοράς πρέπει να είναι πάνω από 90%.

Παρακάτω, ακολουθεί μια οπτικοποίηση των benchmarks, ανά βήμα ολοκλήρωσης του καλαθιού, για ένα μέσο e-shop που δραστηριοποιείται στον B2C τομέα.

 

Ecommerce Checkout Funnel Average Benchmarks – 2023

 

Σημαντικά στοιχεία, επίσης, αποτελούν αυτά που βάσει ερευνών μάς παρουσιάζουν το μέσο ποσοστό μετατροπής (conversion rate) ανά γεωγραφική περιοχή και ανά συσκευή. Το τελικό ποσοστό μετατροπής είναι αυτό που συναντάμε στο τελευταίο βήμα του checkout funnel. Η Ελλάδα ανήκει στη γεωγραφική περιοχή ΕΜΕΑ (Europe, Middle East and Africa).

Και, τέλος, σημαντικό είναι να δούμε και το ίδιο ποσοστό μετατροπής ανά κανάλι επικοινωνίας.

 

Πώς να βελτιστοποιήσεις το Checkout Funnel;

Τώρα που γνωρίζουμε τη σημασία της βελτιστοποίησης του checkout funnel και τους στόχους που πρέπει να θέσουμε, ας δούμε πώς μπορούμε να το επιτύχουμε:

  • Απλοποίηση της διαδικασίας: Μείωσε τον αριθμό των απαιτούμενων βημάτων στο checkout funnel για να το καταστήσεις όσο το δυνατόν πιο απλό και γρήγορο.
  • Διαφορετικές επιλογές πληρωμής: Πρόσφερε ποικιλία στις επιλογές πληρωμής, συμπεριλαμβανομένων πιστωτικών καρτών, PayPal, Google Pay & Apple Pay, Buy Now – Pay Later και άλλων.
  • Ξεκάθαρες οδηγίες: Παρείχε σαφείς οδηγίες και πληροφορίες για τη διαδικασία πληρωμής και αποστολής προϊόντων, όπως π.χ. εκτιμώμενη ημερομηνία παράδοσης (στο σπίτι ή σε κατάστημα).
  • Δωρεάν αποστολή: Αν είναι εφικτό, κάνε δυνατή την παροχή δωρεάν αποστολής ή έκπτωσης σε μεγάλες παραγγελίες.
  • Προστασία δεδομένων: Διασφάλισε ότι οι προσωπικές πληροφορίες των πελατών σου προστατεύονται με σύγχρονες μεθόδους ασφάλειας και ακολουθούν τα πρότυπα του GDPR.

 

Διάβασε επίσης: 5 Tips για να Μειώσεις τα Εγκαταλελειμμένα Καλάθια του E-Shop σου

 

 

Προτάσεις για Βελτιστοποίηση του Checkout Funnel

Ας εξετάσουμε αυτές τις προτάσεις πιο λεπτομερώς:

Απλοποίηση της διαδικασίας

Η απλότητα είναι κλειδί για τη βελτιστοποίηση του checkout funnel. Ο πελάτης πρέπει να μπορεί να ολοκληρώσει την αγορά του με ελάχιστα βήματα και χωρίς περιττές πληροφορίες. Εξέτασε εκ νέου τη διαδικασία και βρες τρόπους να μειώσεις τα απαιτούμενα στάδια αγοράς.

Ορισμένοι τρόποι για απλοποίηση της διαδικασίας είναι:

  • Εφαρμογή του “OnePage Checkout: Επιτρέπει στους πελάτες να ολοκληρώσουν την αγορά τους σε μία σελίδα, χωρίς να πλοηγούνται σε διάφορες σελίδες.
  • Αυτόματη συμπλήρωση πεδίων: Χρησιμοποίησε λογισμικό ή εργαλεία που αναγνωρίζουν αυτόματα πληροφορίες, όπως τη διεύθυνση αποστολής, τον ταχυδρομικό κώδικα ή/και τα επιτρεπόμενα στοιχεία της χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας.
  • Επιλογή “Επισκόπηση παραγγελίας”: Επιτρέπει στους πελάτες να ελέγξουν και να επανεξετάσουν τα προϊόντα που έχουν προσθέσει στο καλάθι τους πριν ολοκληρώσουν την παραγγελία.

Διαφορετικές επιλογές πληρωμής

Οι πελάτες διαφέρουν ως προς τις προτιμήσεις τους στις μεθόδους πληρωμής. Είναι σημαντικό να παρέχεις διάφορες επιλογές πληρωμής για να ικανοποιήσεις όλες τις ανάγκες. Ορισμένες από τις κοινές μεθόδους πληρωμής περιλαμβάνουν:

  • Πιστωτικές κάρτες: Η πιο δημοφιλής μέθοδος πληρωμής στο e-commerce. Πρόσφερε επιλογές για διάφορες τύπους πιστωτικών καρτών.
  • PayPal: Κάνε εφικτό τον τρόπο πληρωμής μέσω PayPal, που είναι ασφαλής και δημοφιλής.
  • Τραπεζικές μεταφορές: Δώσε τη δυνατότητα στους πελάτες σου να πληρώσουν μέσω τραπεζικής μεταφοράς.
  • Google Pay & Apple Pay: Από τους δημοφιλέστερους -πλέον- τρόπους πληρωμής στο E-commerce. Με ένα κλικ, ο πελάτης μπορεί από οπουδήποτε να πληρώσει από την κινητή του συσκευή ή το tablet του, άμεσα και με ασφάλεια.
  • Buy Now, Pay Later: Ένας τρόπος πληρωμής που γνωρίζει μεγάλη άνθιση και σου επιτρέπει να πληρώσεις την παραγγελία σου σε 3 δόσεις, χωρίς τη χρήση πιστωτικής κάρτας.

Διάβασε επίσης: Τι Είναι τα Κανάλια Online Πληρωμών + Τα 6 πιο Διαδεδομένα στην Ελλάδα

Ξεκάθαρες οδηγίες

Οι πελάτες πρέπει να γνωρίζουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν σε κάθε βήμα της διαδικασίας checkout. Δώσε σαφείς οδηγίες και πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία πληρωμής και αποστολής. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει:

  • Εμφάνιση οδηγιών βήμα προς βήμα: Καθοδήγησε τους πελάτες σου με σαφή τρόπο σε κάθε στάδιο της διαδικασίας.
  • Συνοπτική περιγραφή των απαιτούμενων πληροφοριών: Εξήγησε τι πληροφορίες απαιτούνται για κάθε βήμα και γιατί.
  • Επικοινωνία για προβλήματα: Πρόσφερε επιλογές επικοινωνίας σε περίπτωση προβλημάτων ή αποριών.

Δωρεάν αποστολή

Η δωρεάν αποστολή είναι ένας τεράστιος παράγοντας που επηρεάζει την απόφαση των πελατών να ολοκληρώσουν την αγορά. Ενώ δεν είναι πάντα εφικτή για κάθε επιχείρηση λόγω της αύξησης του κόστους, μπορείς να εξετάσεις τη δυνατότητα δωρεάν αποστολής για μεγάλες παραγγελίες ή για πελάτες που έχουν εγγραφεί στο site σου.

Προστασία δεδομένων

Η ασφάλεια των προσωπικών πληροφοριών των πελατών είναι απαραίτητη. Βεβαιώσου ότι η ιστοσελίδα του e-shop σου χρησιμοποιεί σύγχρονες μεθόδους ασφάλειας, όπως το SSL (Secure Sockets Layer), για την προστασία των δεδομένων.

 

 

Ποιος είναι ο ρόλος της ανάλυσης δεδομένων;

Η ανάλυση δεδομένων είναι κρίσιμη για τη βελτιστοποίηση του checkout funnel. Με τη χρήση εργαλείων ανάλυσης, όπως τα Google Analytics & Adobe Analytics, μπορείς να παρακολουθείς την απόδοση του checkout funnel σου, να εντοπίζεις τα σημεία που οι πελάτες σου εγκαταλείπουν τη διαδικασία αγοράς και να λαμβάνεις μέτρα για τη βελτίωσή του.

Όπως αναφέραμε και στην εισαγωγή του άρθρου, μπορείς να δεις ποια στάδια του checkout funnel αντιμετωπίζουν το υψηλότερο ποσοστό εγκατάλειψης και να αναζητήσεις λύσεις για τη βελτίωσή τους. Επίσης, μπορείς να παρακολουθείς τις προτιμήσεις πληρωμής και αποστολής των πελατών και να προσαρμόζεις τις επιλογές σου ανάλογα.

 

Διάβασε επίσης: Τα 10 Σημαντικότερα E-Commerce KPIs για Κάθε Ηλεκτρονικό Κατάστημα

 

Συνοψίζοντας

Η βελτιστοποίηση του checkout funnel είναι καθοριστική για την επιτυχία του ecommerce. Με τη μείωση του ποσοστού εγκατάλειψης καλαθιού και τη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, μπορείς να αυξήσεις τα έσοδά σου και να δημιουργήσεις σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες σου που θα ενισχύσουν την επαναληψιμότητα αγορών. Επομένως, μην αφήνεις το checkout funnel στην τύχη· βελτιστοποίησέ το για την επιτυχία της επιχείρησής σου.

Από τα παραπάνω, γίνεται εμφανές ότι η βελτιστοποίηση του checkout funnel είναι ένα κλειδί για την επιτυχία του website σου. Με την εφαρμογή των σωστών στρατηγικών και την αξιοποίηση των δεδομένων, μπορείς να μειώσεις την εγκατάλειψη καλαθιού, να αυξήσεις τον τζίρο σου και να δημιουργήσεις μια ευχάριστη εμπειρία για τους πελάτες σου.

Αυτό θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη επίτευξη των στόχων και σε ανταμειβόμενους πελάτες, κάνοντας την επένδυση στη βελτιστοποίηση του checkout funnel αναγκαία για κάθε e-commerce επιχείρηση.

Καλές πωλήσεις!

 

Αναβάθμισε την Online Παρουσία σου!

Ένας εξειδικευμένος Σύμβουλος Διαφήμισης
θα αναλύσει τις ανάγκες σου και Θα σου προτείνει την κατάλληλη Στρατηγική Προώθησης
για την Επιχείρησή σου.

Ένας εξειδικευμένος Σύμβουλος Διαφήμισης θα αναλύσει τις ανάγκες σου και Θα σου προτείνει την κατάλληλη Στρατηγική Προώθησης για την Επιχείρησή σου

Σχετικά Άρθρα:

Scroll to Top

Δοκίμασε τη Δύναμη του xo.gr
Καταχώρισε Δωρεάν την Επιχείρησή σου!

6,5 Εκατομμύρια Επισκέψεις
Κάθε Μήνα Αναζητούν Επιχειρήσεις σαν τη Δική σου!